Sunday, December 5, 2010

Mari belajar bahasa iban (sarawak)

B. Melayu - B. Iban (Sarawak)

* Makan - makai
* tidur - tinduk
* sampai - sangkai
* lari - berlanda
* nasi - asi
* sayang - sayau
* kekasih - sulu
* ayah - apai
* ibu - indai
* sembunyi - belalai (bkn belalai gajah)
* lapar - lapar
* nama awak siapa - sapa nama nuan
* dah makan ke belum? - dah makai ke bedau?
* belum - bedau
* sekolah - sekula
* bas - bus
* kapalterbang - bilun
* air - ai
* perempuan - indu
* lelaki - lelaki
* jalan - jalai
* berjalan - berjalai
* mati - parai (mikel jickson udah parai)
* cuba - uji
* bagitau - madah
* sembahyang - sembiang
* naik - niki
* balik - pulai
* komputer - kempita
* cincin - tincin
* pingan - pingai
* cium - sium
* cinta - pengerindu / bersulu 

Ok.. Kali ni ayat pula..

Saya nak pergi ke pasar ikut boyfriend i.
Aku deka ngagai pasar enggau sulu aku.

Saya cintakan awak.
Aku sayau ke nuan.

Jom kita kawin sekarang.
Aram tua kawin diatu.

Dah mandi ke belum.
Udah mandi ke bedau.

Aduh.. saya sakit perut.
Akai... aku pedis perut.

Mak, saya nak makan.
Indai, aku deka/kak makai.

Ayah, minta duit sikit.
Apai,minta duit mimit.

Angkat jemuran, hujan sudah turun .. hihihii
Angkat kain jembi , ujan udah laboh.. hihihihi

Anak kucing kawan saya dah mati.
Anak mayau kaban aku udah parai.

Hensemnyer dier....
Sigatmai ia...

Cantiknyerr dierr..
Bajikmai ia..

Sakit gigi.
Pedis ngeli.

Boleh faham tak?? Ada lagi ni..

B.M : Jom, minum petang!
Iban : Aram, ngirup lemai!

B.M : bangun pagi
Iban : Dani pagi

BM : Balik dulu
Iban : Mupuk dulu

BM = B.I
bersembang = berandau

cari = ngigak

manah = bagus

pengajar = cikgu

bub = buku

mending = dengar

medak = tengok

ngabang - berkunjung

ngirup - minum

makai - makan

gerai - sihat

nyamai - sedap

nama pemanjai pembaris tok? = berapa panjang pembaris ni?

cantik (prety) = bajik.
suka(cinta) = ka (contoh : Aku ka ke nuan (Aku cintakan awak)
wanita(pompuan) = indu
punya pacar = bisi pengerindu hati/bisi pangan.
sakit hati = tusah hati(susah hati)=pedih ati.
patah hati= putus ati.
umur berapa= songsangkan saje =berapa umur.
kapan menikah= kemaya melah pinang
sudah mandi= udah mandi
kenapa masih bau= nama kebuah agi berbau/ lapa agi bisi bau.
senang jumpa dengan kau-rinduk betemu enggau nuan.


1. saya tidak puas hati dengan kamu? = Aku enda puas ati enggau nuan/palak nuan.
2. tolong jangan buat lagi = Minta anang bekenyak agi.
3. terima kasih kerana tolong saya = terima kasih laban nulong aku.

108 comments:

  1. Kalau aram kawin diatu? Dengan makna nemu mai jaku iban?

    ReplyDelete
  2. nama maksud bahaya dalam bahasa kitaii iban ? ?

    ReplyDelete
  3. nama maksud bahaya dalam bahasa kitaii iban ? ?

    ReplyDelete
  4. nmu reti bahaya dlm bahasa kitaii iban ka ? mina ka nmuu aja

    ReplyDelete
  5. jampak gik malas mesej...
    sepi asai nuan enda ulih nyaut atai ko..

    ReplyDelete
  6. apa maksud " mak dah begau au" thanks

    ReplyDelete
  7. Dani pagi hehe 😄😄

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. apa maksud "cisin indu tok" dan kimbit??

    ReplyDelete
    Replies
    1. cisin indu tok - kamu sombong
      kimbit - peluk

      Delete
  10. entai aku ngilau😜😜

    ReplyDelete
  11. entai aku ngilau😜😜

    ReplyDelete
  12. mun perkataan yang xda dalam list ya..maksudnya samalah nk?..Contohnya adik beradik=adib beradik juaklh nk?

    ReplyDelete
  13. Terima kasih sjn riki...sudah lama kita tidak berjumpa...bahasa iban cakap apa ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sjn Riki. Lama amai kitai nadai betemu

      Delete
  14. Bahasa Iban banyak bahasa melayu sarawak keluar. Syabas ada percubaan.

    ReplyDelete
  15. Bahasa Iban banyak bahasa melayu sarawak keluar. Syabas ada percubaan.

    ReplyDelete
  16. Apa maksud apai pulai indai nyamai

    ReplyDelete
  17. Apa maksud to lgu fav kuak.. kna muai haus...??

    ReplyDelete
  18. kalau...bahasa iban apa?

    ReplyDelete
  19. Program Permerkasaan Pengguna dalam bahasa iban, macam mana nak sebut?

    ReplyDelete
  20. Macam mana nak cakap "tertakluk pada terma dan syarat"

    ReplyDelete
  21. Die nemu nginjau
    Mesti die nemu nganjung
    X kan lah org ka di pinjau di asuh die ngambi
    Manusia pelik

    tolong terjemah..

    ReplyDelete
  22. Aku mahu buat ayat jovi jangan lupa belikan aku oley oley

    ReplyDelete
  23. apa maksud (Nyu buntak pulai buntak) and lagi satu (seagi ku ulih tat ke jk meh sgi baka)

    ReplyDelete
  24. iban tanya "jadi tengok wayang tak?

    ReplyDelete
  25. Sayang bila tita dua kahwin? 😔

    ReplyDelete
  26. kini nda ka bejalai tu pagila off apa maknanya

    ReplyDelete
  27. kini nda ka bejalai tu pagila off
    Apa maknanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kini tu d mana. Bjalai tu brjalan.. Pagila tu esok pagi

      Delete
  28. Aku ukai urang iban tp nemu ku jaku iban laban mayuh bkaban engau urang iban.. 😅😅

    ReplyDelete
  29. Apa maksud induk aku.. kekasih or bini

    ReplyDelete
  30. apa maksud "tat jak la selagi ulih tat"

    ReplyDelete
  31. Apaa maksut'' Manah mua beterituk wai Anang nigak perudak agik hah

    ReplyDelete
  32. nyamai nda nemu jako ku .. apa maksud tuu??

    ReplyDelete
  33. "nibuh pulai d". Okay tapi ingat, ang telipun nnya bk dini ila. Ni apa maksudnya ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nibuh pulai d - takpayah pulang kamu
      Ang telpun nnya ba dini ila - jngan telefon tanya kat sana nnti

      Delete
    2. translator ni iban ke ? ke iban cap ayam?
      ni saya tolong.
      *"Awak Tak Payah Balik". Ok, tapi ingat jangan menelefon tanya kat mana nanti.*

      Delete
  34. Petandingan keroka x mas cristrmas

    ReplyDelete
  35. apa maksud "hi yau nma giga d?"

    ReplyDelete
  36. apa maksud ( merampau gamal juan )

    ReplyDelete
  37. Apa maksud (aram ngirup kita wai)

    ReplyDelete
  38. apa maksud nadai ganti ba ati

    ReplyDelete
  39. Contoh: aku sayang kamu tapi adakah kamu cintakan sya

    ReplyDelete
  40. apa maksud Aku lelenggau ke dik

    ReplyDelete
  41. Boleh saya tahu ape maksud engai tundi d nya aku???

    ReplyDelete
  42. apa maksud au nemu urg ?😭

    ReplyDelete
  43. ngarap keh mama belait din jampat gerai..amin

    ReplyDelete
  44. Lama sudah tak ke sarawak.
    Bagaimana bahasa ibannya?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. laun amai nadai ngunjung ka Saraawak

      Delete
  45. Apa maksud madik mau
    Apa maksud madik asie

    ReplyDelete
  46. Pada era globalisasi ini, masalah gejala sosial semakin meningkat dari masa ke masa. Hal ini mendatangkan kebimbangan banyak pihak antaranya ibu bapa khususnya. Masalah sosial seperti gejala melepak, lumba haram, buli dan sebagainya semakin hangat diperkatakan dari buah mulut masyarakat malah menjadi isi yang serius dipaparkan dalam akhbar belakangan in. Oleh itu, kita tidak seharusnya memandang remeh akan masalah tersebut. Terdapat beberapa masalah sosial ini terjadi kepada kalangan remaja khususnya.

    Nulong saya translatee...! terima kasihhh

    ReplyDelete
  47. Hai laurie,berapa umur nuan diatu?aku nyukung pengawa nuan.bisi sekeda bansa urang putih belajar jaku kitai bisi mega bansa melayu tauka cina nemu bahasa kitai iban.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tolong translate ayat ni . au mehh...d ke bajik dehh...ndai ku ngau meh...layan jak meh aq tu .

      Delete